Yhteisiä kokemuksia vuoden 2024 varrelta kokoamme pitkin vuotta.

Tarinaa vuoden 2023 tapahtumista on sivun alaosassa.

Valokuvia on kuvagalleriassa.

Vuosi 2024

Vuoden 2024 aloitimme ti 9.1. Hallitus kokoontui järjestäytymiskokoukseen ja suunnitteli kevään toimintaa. Martta - iltaa vietimme Taipaleen Kirsin opastuksella tutustuen tee laatuihin ja teen valmistukseen. Saimme maistaa Tyrni-Appelsiini-  (vihreä tee), Marjatan Marjahetki- (musta tee), Primavera- teetä ( valkoinen tee) ja Hawali- Rooibosta pienten makeiden ja suolaisten kera.

Porinakahvila avautui joulutauolta 22.1.2024 talvisessa säässä.

Helmikuun ensimmäisessä porinakahvilassa oli ihan vilkas ja iloisesti poriseva päivä. Leenan tuomista ihanista teekupeista maistelimme valkoista ja mustaa teetä.  Kahvi maistui kuitenkin suurimmalle osalle kävijöistä. Tarjoilukin oli poikkeuksillasta, kun Runebergin päivän kunniaksi tarjolla oli Irman leipomaa runoilijan nimikkakkua sekä suolaisella ja makealla täytteellä olevia croisantteja. Keskiviikkona olimme jo aamusta keittämässä kahvia Rientolassa Vieremän hyvinvointiviikon merkeissä ja illalla vietimme Martta-iltaa Rientolassa kuunnellen kirjailija Lotta Saahkoa ( Pappa ja Lotta). Helmikuun toisessa porinakahvilassa oli vieraanamme sairaanhoitaja Anu Juntunen kertoen meille vilkkaan keskustelun saattamana henkisestä kotivarasta.

Maaliskuun ensimmäisessä porinakahvilassa oli runsaasti kahvittelijoita ja pohdimme runoja "Mieleni kellari" ja "Ennen kaikki oli paremmin". Tiistai- illan Martta-illassa opettelimme solmiamaan huiveja ja laadimme soittolistaa radio Sandelsin kuulijan toiveisiin. 18.3. porinakahvilan jälkeen pidimme kevätkokouksen. Martat olivat talkoissa 12.3. Vieremän kunnan ja 20.3. Vieremän Koiton hiihtokilpailuissa jakaen lämmintä mehua.

Huhtikuun Martta-ilta vei meidät retrovoileipien maailmaan. Valmistimme voileivät vanhojen ohjeiden mukaan ja nautimme makoisat teoksemme iloisessa seurassa kahvin ja haudutetun teen kera. Kukan taimetkin saivat uusia koteja. Porinakahvilassa 15.4. oli vieraana asianajaja Susanna Tiainen kertoen meille edunvalvontavaltuutuksesta. Paikalla olivat myös Vieremän Martojen uudet Sorjat Martat. Huhtikuun viimeisessä porinakahvilassa odoteltiin kevättä makoisten mukkien ja kahvin kera.

Toukokuun toisena päivänä aurinko paistoi heti aamusta kauniista, kun Vieremän Martat kokoontuivat torille virittäytymään sokkoretkelle. Joona piti meille yllätyksenä pienen aamuverryttelyn, minkä jälkeen me huolehdimme nesteytyksestä nauttien lasillisen voimajuomaa. Retkelle osallistui 13 Marttaa ja 7 ystävää. Pienen Vieremän kiertoajelun jälkeen suuntasimme kohti Savon sydäntä, Kuopioon. Lumoavassa, pohjoisimmassa korutehtaassa, tutustuimme tehtaan tarinaan ja teimme kierroksen tehtaalla. Seuraavaksi suuntasimme Luodolle nauttimaan makoisan lounaan aurinkoisten järvimaisemien kera. Kylläisenä olikin sitten mukava tutustua ortodoksiseen kirkkomuseoon Riisaan. Auringon saattelemana siirryimme saaristokaupunkiin ja Lignel & Piispasen vierailukeskukseen kuulemaan yrityksen tarinaa ja maistamaan lakkajuomaa. Tuliaisostosten jälkeen matka kääntyi kohti Pöljää. Keramiikkastudio Jenni Linnovessa nautimme makoisat kahvit marjapiirakan kera ja tutustuimme yritykseen ja tuotteisiin. Kello lähenteli jo iltaviittä ja olikin aika lähteä kotimatkalle.

Keväällä martoihin iski "neuloosi", kun kudoimme 30 pientä myssyä ja 31 paria pieniä sukkia Kys:in vastasyntyneiden teho-osastolle. Maanantaina 13.5. porinakahvilassa paistoimme ja maistoimme vohveleita. Torstaina 16.5. olimme jo paistamassa lettuja Vieremän, Kertun kuntoportaiden avajaisissa.

Vuosi 2023

Hallituksen järjestäytymiskokous oli ti 10.1. Suunnittelimme vuoden toimintaa, Martat-lehti 120 vuotta näyttelyä Vieremän kirjastoon ja Martta -iltaa.

Hymyä, hilpeyttä ja huomioita historiasta - sitä oli vuoden 2023 maailman suurin  Martta-ilta tiistaina 31.1., kun juhlimme 120 vuotta täyttävää Martat- lehteä. Olimme Vieremän kirjastolla esittelemässä toimintaamme ja esillä oli Martat -lehtiä kautta aikojen, Martta tuotteita, -asuja ja -esineitä.

Illalla tutustuimme yhdessä näyttelyyn, nautimme makoisat iltakahvit Irman ja Leenan leipomusten kera sekä suunnittelimme vuoden toimintaa. Näyttelyssä kävijöiden kesken arvoimme Martat-lehden vuosikerran, etukupongin Vieremän Marttojen järjestämään tapahtumaan ja Marttojen tuubihuiveja.

Helmikuun ensimmäisenä maanantaina avautui porinakahvilakin joulutauolta.

Helmikuussa Martat tarjoilivat kahvia tuulivoimahankeen tiedotustilaisuudessa sekä Vieremän kunnan järjestämässä kuntapalaverissa, jossa käsiteltiin mm. Eteläisen koulun jatkoa.

Kaksi yhdistyksen jäsentä osallistui 13.2. piirin järjestämään kahvitus- ja muonitus Marttojen ketjukoulutukseen Iisalmessa.

Maanantaina 20.2. porinakahvilassa oli makoisa kahvin tuoksu ja laskiaispullat saivat hymyn ja kerman suupieleen. Sitten keskiviikkona kokoontui hallitus valmistelemaan kevätkokousta. Kokouksen jälkeen kokoonnuimme isolla porukalla koululle kuuntelemaan etäyhteyden välityksellä Savon Marttojen yhdistysiltaa.

Maaliskuun ensimmäisenä maanantaina oli pannu kuumana porinakahvilassa iloisen sorinan myötä.

Tiistain Martta-illassa tutustuimme Leean opastuksella kestävän pääsiäisruohon kasvatukseen. Ihailimme meidän Marttojen vuosien varrella valmistamia rakkaita käsitöitä. Kukkien kevätmullat olivat vielä vaihtamatta, joten pistokkaiden vaihtoa tehdään ensi kerralla.

16.3. pidimme yhdistyksen kevätkokouksen.

Kevätpäiväntasaus toi porikahvilaan arvokkaan vieraan ja runsaan kuulijakunnan. Sydänkirurgi Kaija Huttunen kertoi naisen sydänoireista, -sairauksista ja hoitomenetelmistä. Opimme myös, mitä tarkoittaa "särkynyt sydän".

Vieremän kunnan hiihtokilpailuissa Martat tarjoilivat lämmintä mehua. Nuorimmat osallistuvat olivat kaksivuotiaita, tulevia mitalitoivoja.

Maaliskuun viimeisenä lauantaina Vieremän Martat pukeutuivat parhaimpiinsa ja lähtivät Kiuruvedelle teatteriin katsomaan esitystä "Tule takaisin Gabriel". Reissu oli onnistunut, koska pääsimme yhteiskuvaan Gabrielin kanssa. Esityksen aikana selvisi, että Gabrielillä oli ollut jotain säpinää Vieremän Marttojen kanssa Pariisin reissulla.

Huhtikuun ensimmäisenä maanantaina porinakahvilassa oli "kukkakaupan Raija" kertomassa meille leikkokukkien hoidosta. Tiistai-iltana jo teimme karjalanpiirakoita yhdessä maahanmuuttajien "Suomen kieli tutuksi" -kurssilaisten kanssa. Yhteisen työrupeamman päätteeksi vaihdoimme kuulumisia ja nautimme piirakoista kahvin ja teen kera. Toiveena olisi samanlainen yhteinen leipomishetki syksylle niin, että he neuvoisivat meitä. Vieraamme saivat muistoksi Leenan istuttaman kukantaimen.

Huhtikuun kolmantena maanantaina porisivat kahvilassa pannu ja vieraat.

27.4. hallitus kokoontui suunnittelemaan kevään ja kesän toimintaa ja 8.5. hallitus valmisteli Rientolan iltaa ja Vieremän kesäkauden avajaisia.

Toukokuun Martta-illassa tutustuimme Irman opastuksella voileipäkakkujen valmistamiseen. Porukalla ahkeroinnin jälkeen saimme maistaa lohihyytelökakkua, kinkku-kasviskakkua ja kinkkuvoileipäpikareita.

Rientolan teatteri-iltaan Martat kattoivat pöydän koreaksi ja seurasivat esitystä "SAUN" - komedia löylyhuoneen höyryistä.

Toukokuun viimeisenä perjantaina kylmä pohjoistuuli ja uhkaavat tummat pilvet eivät estäneet Vieremän Marttoja osallistumasta Vieremän torilla kesäkauden avajaisiin ja pitämään lettukahvilaa.

Seuraavana tiistaina Martat sitten jo tarjoilivat lettuja ja mehua Vieremän uuden matonpesupaikan avajaisissa.

Toukokuussa porinakahvila oli avoinna 15. ja 29. päivä jääden sitten kesätauolle.

Kesäkuun Martta- iltapäivää vietimme tutustumalla Veljekset Heiskasen uuteen puutarhamyymälään.

Martanpäivää vietimme 26.7. kauniin Vieremäjoen varrella Talasharjussa Kaija Huttusen vieraana nauttien makoisat kahvit muurinpohjalettujen ja kakun kera.

Elokuun ensimmäisenä lauantaina Vieremän kirkonkellot kutsuivat naisia sanajumalanpalvelukseen. Kirkosta kansallispukuiset naiset siirtyivät museolle museopäivään tuulettamaan kansallispukujaan. Tietysti Martat olivat museolla mukana lettuineen. Martat viettivät vielä yhteistä iltapäivää Kyrönniemen kesäteatterissa eläen hetken Hotelli Huminan henkilökunnan ja kantavieraiden seurassa.

Kaunis elokuinen ilta vei Vieremän Martat Marttisenrannantielle Lean mökille nauttimaan rantakalapataa, muurinpohjalettuja ja makoisia savusaunan löylyjä. Koulukauden alettua seurakuntapastori ja kässämartta toimittivat Vieremän kunnan esikoululaisille villasukat. Sukat neuloimme yhteistyössä seurakunnan vapaaehtoisten työntekijöiden kanssa.

Porinakahvila avautui kesätauon jälkeen ma 21.8.

Syyskuun aloitimme porinakahvilassa maanantai 4.9.  Perjantaina olimmekin jo "mykyjenteko" talkoissa, kun Palosenjäven kyläseura keitti rokkaa. Motoristikirkkoa vietettiin 10.9. Vieremän torilla ja Martat avustivat toimituksessa sekä kirkkokahvien tarjoilussa. Seuraavana tiistaina jo osallistuimme isolla joukolla perinteiseen naisten kumpparikävelyyn. Syksyn toiminta lähti käyntiin ripeästi kesäisissä tunnelmissa.

Lokakuun ensimmäisenä maanantaina porinakahvilassa tuoksui kahvi ja vastapaistetut pullat ja riisipiirakat. Tiistai-illan Martta-illassa  maistelimme puuroja. Tarjolla oli riisiomena-, juolukkaomana- ja tyrnipuuroa sekä kauralesepuuroa karpalosopan kera. Lasten neuvolaan toimitimme 14 paria vauvasukkia. Syyslomaviikon porinakahvilassa oli hiljaista ja syvällistä keskustelua. Vieremän apteekkari Sanna Ipatti oli vieraana porinakahvilassa 30.10 antaen meille vinkkejä siitä mistä saamme vetovoimaa talveen. Ti 31.10 pidimme syyskokouksen.

Marraskuun Martta-illassa askartelimme joulumuorin ja käpytonttuja. 13.11 porinakahvilassa keskustelimme ajankohtaisista tapahtumista. Keskiviikko-iltana 22.11 Vieremän Rientolassa kultuurifoorumissa Martat tarjoilivat kahvia kasvispiirakan ja pursotinässien kera.  Torstaiaamuna tuiskutti lunta oikein kunnolla ja illaksi kirkastui, kun oli Vieremän joulunavaus. Martat jakoivat avauksessa kunnan tarvoamaa riisipuuroa rusinaluumusopan kera noin 600 annosta. Liisa ei tehnyt liukkaita eikä Kaisu kaljamia mutta Hilkka puhalsi kunnon pakkasen marraskuun viimeiseksi maanantaiksi porinakahvilaan tulijoille. Aamulla oli -26 C.

Joulukuun ensimmäsenä sunnuntaina Vieremän Martat kokoontuivat Rientolaan ja nauttivat  Vieremän teatterin esityksestä "Kaiken se uskoo, kaiken se toivoo. Esityksen yhdessä kohtauksessa Martat tekivät Martta-illassa himmeleitä. Ellen, yksi Martoistamme, oli näytelmässä palvelijan roolissa ihanan aito.

Vieremällä vietettiin itsenäissyyspäivää kuulaassa pakkassäässä. Jumalapalveluksen ja sankarihaudoilla käyntien jälkeen juhlaväkeä kokoontui juhlaan koululle Ravintola Paussiin. Martat olivat kattaneet pöydät ja tarjoilivat kunnan tarjoamat kahvit suolaisen piirakan ja täytekakun kera. Juhlassa Ellen lausui runon.

Jouluisessa porinakahvilassa raikui päiväkotilasten laulut ja maistuivat lämpöiset joulutortut. Arpaonni suosi useita upeilla palkinnoilla. Seuraavalla viikolla Martat ahersivat sitten S-Marketin kahvitarjoiluissa.

Joulunalusviikolla kokoonnuimme Ravintola Liiteriin nauttimaan jouluisen lounaan. Lounaalla kerroimme tarinoita siitä, miten menetimme uskomme joulupukkiin. Useimmat meistä ovat edelleen sitä mieltä, että joulupukki on olemassa.

Toimelias, tapahtumarikas vuosi on lopuillaan ja valmistaudumme joulun viettoon.